Hiking i Wuling

Den fantastiska kvällsvyn från Xinda CabinTaiwan är fantastiskt vackert med alla höga berg. Här är kvällsvyn från Xinda Cabin vi sov i andra natten.

Glad midsommar Sverige! Med dryga 10 dagar kvar i Taiwan ska jag idag fira midsommar med Swedish Chamber of Commerce här i Taipei, det ska bli trevligt. Jag kan bjuda på den 34-gradiga värmen här borta, så att ni där hemma även får lite sommarkänsla.

Tidigare i veckan var Chris och jag ute och hikade. Planen var att vi skulle göra en riktigt lång tur längs hela Holy Ridge, men det blev ändrade planer. På grund av att jag fortfarande kände av hostan från min förkylning för ett tag sedan och att vi inte kände oss tillräckligt förberedda, blev turen lite kortare.

Paus i klättrandet upp till TaoshanFörsta dagen bjöd på riktigt tuff klättring upp till Taoshan. Här vilar Chris i dimman.

Att ta sig till bergen för att vandra har blivit klassiskt för mig nu. Gå upp 3:30, ta taxi till Taipei Main Station, buss och sen buss igen. Denna gången hade vi båda däremot sovit och ätit lite dåligt, så första dagen blev riktigt tuff! Vi skulle klättra från 1800 meters höjd upp till Taoshan som har en topp på 3325 meter. Leden upp var 4,5 km, vilket blir en höjdmeter per tre längdmeter. I medel. Jag erkänner att det var galet tröttsamt och speciellt eftersom vi hade packat för att vara ute så många dagar och bar packning på 20 kg var. Puh!

Den fantastiska vyn från Taoshan.Det här var belöningen på toppen av Taoshan.

Vi kom upp till toppen av Taoshan precis i solnedgången och belöningen var värd all möda. Så fantastiskt vackert att man genast glömmer bort de flera timmarna av klättring. Stjärnhimlen var dessutom riktigt fin.

Morgonen dag två bjöd på dettaNär vi vaknade upp på morgonen dag två möttes vi av denna fantastiska vy.

Efter en lång och härlig sömn (om än något kall, det måste endast ha varit några få grader) hade vi mer krafter dag två. Vädret var härligt med över 20 grader kl 7 på morgonen. Finfint! Hikingen var inte lika tuff denna dag, då vi var utvilade, men terrängen var riktigt lurig med flera passage av klättring med fasta rep. Jag började dessvärre känna av min hosta mer och mer, men det gick ändå bra att vandra under dagen till nästa stuga.

Planen var som sagt att vi skulle vara ute och vandra i många fler dagar, men jag var tyvärr tvungen att säga stopp på grund av min hosta. Dag 3 var alltså dagen att ta sig hem, men vi ville ända bestiga nästa topp och så blev det utan packning. Pintianshan hade en topp på 3524 meter, men det var mycket enklare utan våra tunga ryggsäckar. Denna dag av vandring skulle dessutom innebarit en svår klippassage och vi kände oss inte helt förberedda för detta. Så kan det gå. Totalt besteg vi ändå hela 4 bergstoppar över 3000 meter denna vandring, så det kändes okej att gå hem.

Jag uppe på Pintianshan, 3524 meterHär ser ni mig bestiga Pintianshan, uppe på 3524 meter.

Det här var definitivt min sista vandring för detta besöket i Taiwan. Fyra stycken flerdagars-vandringar har det blivit och jag har aldrig tidigare varit så mycket över 3000 meters höjd. Det har varit superroligt och det känns som att jag upplevt Taiwan och dess berg på ett riktigt sätt.

Hikingen på kartan

Fler bilder

Det finns fler bilder på Flickr. Klicka här.

Det är slutet av maj

Söta figurer i reklam för trottoarsäkerhetSöta figurer av alla slag förekommer överallt här, som denna skylt om säkerhet på trottoaren. Det är ju absolut inte tillåtet att cykla under trottoarens tak!

Nu är det inte lång tid kvar för mig här i Taiwan. Mitt flyg hem går 29 juni och det känns att det endast är en månad kvar. Många av mina kompisar, som endast läser kinesiska, åker hem redan inom en vecka eftersom terminen på MTC tar slut imorgon. Imorgon. Det innerbär alltså att jag har läst klart ytterligare en termin. Totalt har det blivit 7 månader, med 2 timmar lektion och en obligatorisk studietimma i biblioteket per vardag. Det har varit så intensivt att jag inte riktigt insett att jag har läst kinesiska i motsvarande ett halvår på heltid. Och klarat av det! (med klasskompisar som varit mycket duktigare) Häftigt!

Efter kinesiska är det dock ännu inte frid och fröjd, för mina två kurser i IT tar otroligt mycket tid. Jag hade en presentation så sent som imorse, vilket krävde att jag satt till sent in på natten för att få allting att fungera. Det ska däremot bli väldigt härligt att kunna lägga all tid på dessa kurser och kunna koppla bort kinesiskan lite.

På klassresa till DanshuiI fredags bjöd min lärare i kinesiska min och hennes andra klass med oss till Danshui. Det var regnigt, men ändå väldigt trevligt. Vi besökte bland annat sådana här hus av västerländsk stil, exotiskt!

I övrigt regnar det väldigt mycket här i Taipei just nu. Hela månaden har stadigt varit runt 28-30 grader, om inte mer, och när det regnar flertalet millimeter per dag blir det riktigt fuktigt. I mitt rum går ACn ofta på fullt för att få ett flöde av fräsch luft. Vi får se hur elräkningen ser ut efter det sen.

Det är också så att jag och min kompis Chris har bestämt oss för att göra en sista hikingtur i mitten av juni. Det är med honom som jag varit ute flertalet gånger innan och vi kände båda två att vi ville göra någonting mer innan vi båda åker hem. Det som står på schemat är Holy Ridge, vilket är en flerdagstur kring Xueshan. Det ska bli coolt!

Tunnelbanan i TaipeiSå här ser det ut i min ögonhöjd på tunnelbanan i Taipei. Det är inte ovanligt att vara lång, men medellängden är definitivt kortare än i Sverige.

I mitten av april hade jag Benny på besök här i Taipei. Han skulle på sin kusins bröllop i Hong Kong och stannade vid här i en vecka. Det var riktigt trevligt och vi såg nog allt av alla nattmarknader som man kan se.

Benny väntandes på tunnelbananBenny väntandes på tunnelbanan.

Heta källorna i BeitouBenny och jag besökte de heta källorna i Beitou. Det gick inte att bada här på bilden, men det gjorde vi på i närheten.

Benny och jag var på promenad i Da'an Park när vi såg massor av ekorrar. Spana in videon!

Roadtrip längs Taiwans västkust

Vyn från Mt Daito över Alishan och Yushan Vyn från Tashan (大塔山) över Alishan och Yushan. Fyra månader före denna bild besteg jag just Yushan, Taiwans högsta berg.

Den senaste tiden har varit häktisk, men här kommer äntligen inlägget om den resa som Johan, Fredrik, Maria och jag gjorde i början av april. Vi hade planerat in deras besök bra, för samtidigt som det var påsk i Sverige hade jag ledigt för vårlov. En långhelg som vi absolut skulle utnyttja och det blev en resa längs Taiwans västkust. Ett bra komplement till min cykling längs östkusten, måste jag säga.

Vi hade bokat en hyrbil som väntade på oss på skärtorsdagen och Johan och jag anmälde oss som frivilliga förare. Planen var att vara borta i tre nätter och det var ett litet krux om vi skulle behöva hitta ett vandrarhem varje natt, då de ofta inte låg nära de resmål vi ville besöka. Jag tog istället initiativet och hyrde ett tält, med inställningen att varje kväll hitta en bra campingplats från bilen. Det gick förvånansvärt bra och jag fick stoltsera med mina kunskaper i kinesiska när det ofta var så att ägaren av campingen inte kunde engelska. Jag satt då i passagerarsätet med ordboken uppslagen på ord som tält i ena handen och telefonen mot örat i andra.

Man Mo Tempel med vy över Sun Moon Lake Man Mo Tempel med vy över Sun Moon Lake.

Den första dagen bar det av från Taipei mot Alishan, men med vägen förbi Sun Moon Lake, som är känd för att det är Taiwans största sjö. Dagen var perfekt, med soligt och varmt väder och inte särskilt många andra turister. Bilfärden begav sig sedan av mot Alishan, men med mörkret bestämde vi oss för att hitta den bästa campingen längs vägen. Vad vi fann var en camping full av trevliga barnfamiljer med föräldrar, som var lika nyfikna på oss svenskar, som deras barn var. Vi möttes också av en ordentligt fin utsikt och en stjärnklar himmel. Ett bra avslut på den långa dagen.

Camping med vy över staden Chiayi Första dagen campade vi med en fantastisk vy över staden Chiayi.

Långfredagen bjöd på en tidig morgon, med äkta frukost bestående av soppa och sushi rolls, innan vi åkte mot Alishan. Alishan är en känd nationalpark som både bjöd på körsbärsblomning och träd över 2000 år gamla. Vi besteg också Tashan (大塔山), berget som ni kan se på bilden nedan. Toppen var 2663 meter hög och utsikten, första bilden i detta inlägg, var helt fantastisk!

Tashan (大塔山) sedd från nationalparken Alishan Tashan (大塔山) sedd från nationalparken Alishan.

Efter Alishan körde vi flera långa timmar till Kenting i Taiwans sydspets. Det var sen kväll när vi kom fram till campingen som, även om den inte var lika bra som gårdagens, var helt okej. Fredrik, Maria och jag hade bokat in dykning tidigt dagen efter, så det blev därför snabbt i säng.

Dykning i KentingDet första av de två dyken i Kenting bjöd på grumligt och strömt vatten, men det var härligt! Bilden är tagen av dykledaren.

På lördagen var det då dags för att dyka och jag tog inte med mig min kamera, så jag har därför tyvärr inte några särskilt bra bilder från detta. Vi gjorde i alla fall två dyk och jag var nervös att de öronproblem jag hade i Malaysia skulle återkomma, men det var inga problem alls. Det första dyket hade väldigt dålig sikt och vågorna tog tag i en när man simmade runt stenformationer några få meter under ytan. Vårt andra dyk blev försenat och med endast det grumliga dyket var vi oroliga att missa dykchansen. Men ojoj vilket andra dyk det blev! Solen stod lågt på himlen och vågorna slog långsamt in över den bergiga stranden. Sikten var fantastisk och vi var snart nere på 18-20 meters djup, simmandes omkring stenblock och clownfiskar. Det var ett väldigt fantastiskt dyk som gör att jag inser varför jag tog dykcertifikat.

Spring break i KentingSpring break i Kenting bjöd på massor av folk och jag träffade många jag kände från Taipei.

Samtidigt som vi var i Kenting för att se Taiwans sydspets och dyka var det också vårlov, även kallat Spring break, och gatorn var fyllda. Bilden ovan visar den långa gata, med försäljning av mat och saker längs kanterna. Många av mina kompisar från Taipei var där för att festa på den festival som höll till på stranden, men efter dykningen var vi utmattade och ansåg att en promenad längs denna gata räckte.

Buddha Memorial Center i KaohsiungBuddha Memorial Center i Kaohsiung bjöd på en gigantisk Buddha-staty tillsammans med de 8 pagodorna, representerandes Den åttafaldiga vägen inom buddhismen.

På söndagen var det största projektet att ta sig hem till Taipei igen, vilket innebar en bilkörning längs hela västkusten. På vägen stannade vi till i Kaohsiung och besökte Buddha Memorial Center, där en av de åtta Tandrelikerna av Buddha finns, tillsammans med en stor Buddha-staty.

Efter detta begav vi oss åter ut på vägen, tillsammans med alla andra bilister som också ville åka norrut denna dag. Det var köer så långt ögat kunde nå. Efter flera timmars försening kom vi i alla fall fram till Taipei och kunde avsluta denna fantastiska road trip.

Roadtrippen på kartan

Jag testar denna gången med att lägga in alla bilder i inlägget på kartan, vilket syns som röda markeringar.

Fler bilder

Det finns fler bilder på Flickr. Klicka här.

Kommentera

April var full av besök, äventyr och skola

Överblick över Taipei från taket av MTC, där jag läser kinesiska, tillsammans med Benny. Bilden går att rotera fritt med musen.

April har varit helt fylld av saker att göra och bloggen har därför inte blivit uppdaterad på ett tag. Johan, Fredrik och Maria var här i början och vi åkte på så många äventyr och såg väldigt stora delar av Taiwan. Efter det kom Benny, en fd klasskompis från Uppsala, som skulle på hans kusins bröllop i Hong Kong och tittade förbi Taipei en vecka när han ändå var i krokarna. Även det var fantastiskt roligt! Jag tror nog att samtliga har fått mersmak av Taiwan, så det är lyckat. Det kommer att komma ordentliga inlägg med finfina bilder när jag hinner gå igenom alla bilder.

Samtidigt är skolan i full gång och ger mig gång på gång nya uppgifter. Det stora är att jag i både Parallel and Distributed Computing och Multimedia Media Systems har stora projekt att göra kommande månaderna. Jag måste ständigt arbeta. Det betyder däremot inte att kinesiskan vilar utan det är fortfarande flera timmar per dag och om mindre än två veckor är det slutprov. Slutprovet känns väl sådär, men i övrigt inser jag att jag gjort riktigt stora framgångar i min kinesiska. Jag började på noll, utan att kunna minsta lilla, men har nu mindre än ett år efter lärt mig så fantastiskt mycket. Coolt!

Nu är det däremot inte långt tid kvar för mig här i Taiwan. Mitt flyg hem till Sverige går 29 juni och jag har ärlig talat blandade känslor inför det. Å ena sidan ska det bli skönt att komma hem och få träffa er alla igen, att få äta vanlig svensk mat, som färskpotatis, och att faktiskt kunna förstå allting under en vanlig dag. Å andra sidan gillar jag verkligen Taipei och Taiwan, med allt trevligt folk, den goda maten och ständigt nya äventyr. Generellt har jag inte haft några större problem med hemlängtan, men nu börjar det kännas. 59 dagar. De ska utnyttjas!

Finbesök och vårlov

Finbesök av Johan, Fredrik och Maria.

Den senaste veckan har jag haft det fullt upp med inlämningar och läxa i alla mina tre kurser. Många sena kvällar och arbete senare är jag klar med det! Idag börjar då vårlovet, med fem härligt lediga dagar. Detta timade vi in med påsken bra och jag har nu fått besök av tre gäster. Johan, Fredrik och Maria är på besök!

Imorgon är planen att vi med hyrbil kör söderut från Taipei till Alishan. Det ska vara ett väldigt fint naturreservat, lovande! Efter det bär färden vidare till Kenting på sydspetsen av Taiwan och på lördag är dykning inplanerat.

Det ska bli riktigt roligt!